חוקים וגבולות
אדלר אמר" קל יותר להילחם על עקרונות מאשר לחיות על פי-הם". לישראלים – אין חוקים ואין גבולות והם בולטים בנטייתם הטבעית שלא לקבל חוקים.
בתקופות שונות בהיסטוריה יצרו היהודים מערכת חוקים משלהם שעליהם שמרו בקפדנות ולחוקים חיצוניים התייחסו כאל מערכת של גזירות שניתן ואפילו רצוי לעקוף אותה. מצב זה גובה מחירים בישראל הגורמים לאבדן בנפש כמו תאונות דרכים כמו רשלנויות בבניה כמו למשל, גשר המכביה. כשאין קבלה של חוקים וכללים האלימות זוקפת קומה, כי מי אתה שתגיד לי מה לעשות !!! מצב זה אף גורם לקשיים במערכת החינוך ובא לידי ביטויי בחוסר ישע של מחנכים , מורים והורים שאינם יודעים איך לשמור על הסדר החברתי ולחנך לשמירת חוקים ואכיפתם.
המילה חוק מוזכרת אצל הורים רבים כמציאות חיים לוחצת ומדכאת. אצלנו היה בית קפדני וחוקים נוקשים לא נתנו לנו לנשום ואז נשבעתי שאני אגדל את ילדיי אחרת ואז אכן הילדים גדלים אחרת ללא חוקים וגבולות ולהורים לא ברור למה הכל מבולגן כל כך?
לתינוק הקם בבוקר לקראת סדר יום קבוע יש ביטחון בעולם ובסובבים אותו ואין התעסקויות סביב מריבות או עשייה כמו "עשר פעמים אמרתי לך" וזה מאפשר להתפנות לעיסוקים מועילים ומשמעותיים כמו משחק, בילוי זמן משותף, ועוד כל מיני דברים מלהיבים אחרים.
ילדים החיים במסגרת של כללים יעילים הנובעים מדרישות ומציאות ועונים על צרכי המציאות, לומדים קבלת גבולות ומפתחים יכולת להתמודד עם בעיות ולפתור אותן בלי ביזבוז זמן ואנרגיה על עקיפת חוקים.
במשפחות בהן קיימים חוקים מטושטשים ולא ברורים, תפיסתו של הילד והשקפתו היא שלמרות שקיים חוק אין הוא חל עליו וכשמתאפשר לילד לעבור על החוק הוא מתאמן בכך שחוקים נועדו לאחרים ומותר לו לעבור על החוק וכך זה נהפך לטבע שני עבורו.
חשוב שהחוקים יקבעו בבית בשני אופנים האחד על ידי שיתוף והתייעצות עם הילדים והשני על ידי ההורים בלבד ובשיטה זו יתאמן הילד על קבלת החוק גם אם אין הוא מקובל עליו או מוצא חן בעיניו.
לסיכום:
כללים בשרות החיים נועדו להפך את החיים לנעימים, שוטפים, זורמים ומצמיחים. גבולות נכונים מדגישים את ההגיון של החיים ואת היכולת של האדם לנווט את חייו ולשלוט בהם בתוך המסגרות הנתונות של המציאות.
קבלת חוקים אינה חולשה אלא תבונה מעשית המאפשרת חיים יעילים ובעלי תוכן. המקבל חוקים אינו פרייאר והמפר אותם אינו מצטיין בשום כוח מיוחד או חכמה מיוחדת.
יש ללמוד לכבד חוקים, בכל מקום, בכל מערכת יחסים.
חופש אמיתי ופיתוח יכולות יכולים להתרחש בתוך מסגרת של חוקים ברורים הנובעים מצרכי המציאות.
מתוך הספר: הורים ותומים של תלמה בר-אב והתנהגות היא שפה של תמי איפלח
נכתב בשיתוף סטודנטיות , אימון הורים, מכון אדלר 1915