איך דופמין וסרוטונין עושים סבבה?

הכל, כמו תמיד, מתחיל במוח.
אחד מתפקידיו הוא להעלים כאב ולגרום לעונג. הוכח במחקרים רבים שהמוח "לא אוהב" כאב פיזי, ולא אוהב  כאב נפשי. הוא יעשה הכל כדי להפיג כאב ולגרום לעונג.
איך הוא מפיג כאב? הוא גורם, באופן לא מודע , להפרשת 2  הורמונים מענגים: סרטונין ודופמין.
מה הוא עושה כדי שזה יקרה? הוא משכנע אותנו בכל מיני תירוצים והצדקות לצרוך סוכרים.
למה סוכרים? כי סוכר מתפרק באופן מיידי כבר בפה, רמת הסוכר בדם עולה והסוכר הזה מגרה את המוח ליצור את שני המוליכים העצביים האלה וליצור לנו תחושת עונג זמנית.
בדרך הזו המוח מענג ומרחיק כאב. ההנאה הזו היא לא תחושת רגיעה וחזרה לשגרה נורמטיבית, זו תחושה רגעית, סוג של פאוזה-הפוגה זמנית קצרה. הדפוס הזה יחזור כל פעם מחדש, כל פעם שנרגיש כאב. רוטינה שהפכה להרגל אוטומטי. זוז אחת הסיבות העיקריות שבגינה הפכנו למכורים לסוכר ובעקבותיה לשמנים. התרגלנו לשכך כל כאב רגשי – דרך צריכת סוכר.
כדאי להכיר סרטונין ודופמין מקרוב, כדי לגרום לעצמנו עונג, שלא דרך אכילת סוכר.
הנה כמה קווים לדמותם של הסרטונין והדופמין.
סרטונין (SEROTONIN)
נקרא גם הורמון האושר והשמחה, הוא מוליך עצבי שהתגלה בשנת 1948. השם "סרטונין" נוצר משילוב של המילים סרום – נוזל הדם , וטונוס-שזה המתח בשרירים. התגלה שהוא עוזר לרגיעה והרפיית שרירים ממתח.
יש לו תפקידים נוספים כמו למשל, הוא עוזר לספיגת מזון בקיבה, ויש לו בקרה על רמת הסוכר בדם.
איך הוא נוצר? סרטונית מיוצר מחומצה אמינית בשם טרי-פה-טופן, לצערנו, זוהי חומצה שהגוף לא יכול לייצר בעצמו. האינסולין – הוא יצרן העיקרי לטרי-פה-טופן הזה.
והנה הקשר ההדוק בין אינסולין שהתפקיד העיקרי שלו זה להעביר סוכר מכלי הדם לתאים. אכילת סוכרים פשוטים מעלה באופן מיידי את רמת הסוכר בדם והסרטונין עושה את מה שהוא יודע-הוא מרגיע.
ודופמין-מה?
גם הדופמין, כמו הסרטונין, הוא מוליך עצבי שאחראי להעברת אותות במוח ומשפיע באופן ישיר על האזורים שאחראים על ההנאה. הגוף מייצר דופמין בתגובה לדברים מענגים שאנחנו עושים. /פעילות ספורט/ טיולים בטבע/מזון שאוכלים ועוד. באופן טבעי החל מגיל 45 מתחילה ירידה ברמות הדופמין במוח.
פרץ של דופמין נוצר כשיש לנו סיפוק ותחושה חיובית למטרה שהושגה. הוא מתגמל ומעלה מוטיבציה להמשיך.
אחרי מאמץ לא נעים כשהמטרה הושגה, ויש תחושה עילאית -זה אומר שדופמין נוכח. הרצון להרגיש שוב את ההצלחה מייצר חיזוק חיובי ומוטיבציה לחתור למטרה עד שנוצר הרגל טבעי. לאחר זמן מה, די במראה או במחשבה על המטרה הנחשקת כדי להתחיל את ייצור הדופמין שדוחף אותנו לנסות להשיג אותה.

תזונה שיוצרת דופמין וסרוטונין?
🟢 מזון חלבוני שעשוי מחומצות אמינו כמו טירוזין נחוצות לייצורו, גורמות להעלאת מוליך עצבי זה. לדוגמה, צריכת כמות גדולה של חלבונים במהלך היום: ביצים, בשר רזה ומוצרי חלב, היא דרך טובה גם להפחתת הרעב במהלך שעות היום וגם להעלאת רמת הדופמין. דבר המשפר את מצב הרוח ועוזר לנו להיות חיוניים ובעלי הרגשה טובה.
🔵 תזונה חיונית שתעלה את רמות הדופמין: אכילת 2-3 פירות במהלך היום, אכילת חלבון בכל ארוחה בכמות משביעה: ביצים, מוצרי חלב, דגים, טופו, עוף, בשר. הוספת שמן זית ואגוזי מלך לתזונה, שילוב מזון שעשיר בחיידקים פרוביוטיים, כמו למשל ירקות כבושים: מלפפון חמוץ, כרוב כבוש
🟠 מה לאכול כדי  לייצר סרטונין?  כדי שהסרוטונין ייווצר יש צורך בטרי-פה-טופן. החומצה הזו נמצאת במאכלים כמו : בננות , בשר הודו, אגוזים זרעים, ביצים, סלמון, קיטניות.

מה כדאי לעשות כדי ליצור סרטונין ודופמין?


 

לשיתוף המאמר:

צרו קשר