שבח ועידוד ומה שבניהם

ההבדלים בין שבח לעידוד הם עקרוניים וחשובים בתהליך החינוכי ובפיתוח דימוי עצמי חיובי אצל ילדים. שבח ועידוד נראים דומים, אבל הם משרתים מטרות שונות ומשפיעים באופן שונה על הילד:

מהו שבח:
-מתמקד בילד ולא במעשה.
-השבח יוצר תלות באישור חיצוני ולחץ להישגים נוספים, כדי לרצות.
– שבח יוצר התנייה ומעביר את המסר שילד צריך לעמוד בתנאים מסוימים כדי שיעריכו אותו.

מילים של שבח משמשות להבעת הערכה ותהילה, והן יכולות להיות מגוונות ולהתאים להקשרים שונים.
הנה כמה דוגמאות למילות שבח:
🔄מרשים: משמש לתאר משהו או מישהו שעורר התפעלות או הערצה.
🔄מעולה: משמש לתאר דברים שהם ברמה גבוהה מאוד או ביצועים טובים.
🔄נהדר: משמש לתאר מצב של שביעות רצון גדולה או התלהבות.
🔄מופלא: משמש לתאר משהו שהוא יוצא דופן בטובו או בייחודו.
🔄מצוין: משמש לתאר דברים שהם באיכות גבוהה מאוד.
🔄מדהים: משמש לתאר משהו שגורם להפתעה ולהתפעלות עקב יופיו, גודלו או כל תכונה חריגה אחרת.בחינוך, עדיף להשתמש בעידוד שמתמקד במאמץ ובתהליך, ולא רק בתוצאה הסופית.

מהו עידוד?
-מתמקד במעשה ובתהליך, ולא בתוצאה הסופית.
-עידוד מחזק את המוטיבציה הפנימית ואת האומץ לנסות דברים חדשים.
-בעידוד מאמינים ביכולות של הילד להתקדם בקצב שלו.
משפטי עידוד למשל:
🌺“כל יום הוא הזדמנות חדשה להתחיל מחדש.”
🌺“המשך ללכת קדימה, גם אם זה בצעדים קטנים.”
🌺“אל תוותר, הדברים הגדולים לוקחים זמן.”
🌺“הכישלון הוא חלק מהדרך להצלחה.”
🌺“כל ניסיון הוא למידה, כל ניסיון הוא התקדמות.”
🌺“אתה יכול לעשות יותר ממה שאתה חושב, רק תנסה.
🌺“האמינות בעצמך היא המפתח להצלחה.”
🌺“כל חלום יכול להתגשם, אם יש לנו את האומץ לרדוף אחריו.”
השימוש בעידוד במקום בשבח עוזר לילדים לפתח תחושת ערך עצמי עצמאית, שלא תלויה באישורים חיצוניים, ולהיות יותר בטוחים ביכולות שלהם להתמודד עם אתגרים חדשים.
עידוד מקדם תחושת ערך עצמי שמבוססת על המאמץ וההתמדה, ולא רק על ההצלחה או הכישרון.
הוא מעודד ילדים להמשיך ולהתמיד גם כשהם נתקלים בקשיים, ולא להתייאש אם הם לא מגיעים לתוצאה “מושלמת” מיד.

צריכים אימון הורים?
צלצלו או כתבו לנייד/וואטס-אפ

 

 

עידוד

לשיתוף המאמר:

צרו קשר