גבולות עושים באהבה, או לא עושים בכלל

כשרוצים לטפח ילדים עצמאיים ומאוזנים רגשית וגם ליצור עבורם גבולות, נשתמש ב"כלי" שנקרא "תוצאות טבעיות והגיוניות". אנחנו מתנגדים לשימוש בעונשים ופרסים ומעדיפים גישה של עשייה והתנסות בתוצאות הטבעיות של המעשים. ההעדפה היא כמובן לעודד – לא לשבח. על ההבדל ביניהם ב"שבח ועידוד ומה שביניהם".
זו גישה אמפטית ותמיכה: ההורים הם תומכים ואמפטיים, נמצאים לצד הילד במקום להיות מענישים. זה מאפשר לילד ללמוד מתוך חוויה חיובית ולא מתוך פחד או תגמול, וגם הילד יפנים לקח וילמד במקום להיגרר למאבקי כוח.
🌟מהי תוצאה טבעית?
תוצאה טבעית מתייחסת להשלכות שנובעות באופן טבעי מהתנהגות הילד. ללא התערבות מכוונת מצד ההורים המטרה היא ללמד את הילד להיות מודע לתוצאות של מעשיו ולפתח אחריות עצמית.
הנה כמה דוגמאות:
אם ילד יעדיף לצאת ביום גשום ללא מטריה התוצאה תהיה שיירטב בגשם
– שכח לקחת כריך בבית – הוא יהיה רעב.
-שכח נעלי ספורט לשיעור חנ"ג – לא יוכל להשתתף בשיעור.
תוצאה טבעית יכולה להיות שיפור בתקשורת בין ההורים לילדים.
-אם ילד זורק צעצוע והוא נשבר, הילד לומד שפעולות כמו זריקה יכולות לגרום לנזק.
– אם ילד לא לובש מעיל ביום קר, הוא יחווה את הקור וילמד להתלבש בהתאם למזג האוויר.
– אם ילד לא מתארגן בזמן ומאחר, הוא ילמד את חשיבות ההכנה והקפדה על לוח הזמנים.
התוצאות האלו מלמדות את הילד על השלכות התנהגותו באופן טבעי ומעודדות אותו לפתח אחריות עצמית.
🌟מהי תוצאה הגיונית:
תוצאה הגיונית היא תגובה מתוכננת ומודעת מצד ההורים או המחנכים להתנהגות של ילד, שמטרתה להדגים את השלכות של מעשיו באופן הגיוני ומובן. היא נועדה לחנך את הילד להבין את הקשר בין הבחירות לתוצאות. ולקחת אחריות על הפעולות שלו.  
דוגמאות לתוצאות הגיוניות:
סידור צעצועים – אם ילד לא סידר את הצעצועים , ההורה יכול לאחסן את הצעצועים במקום שהילד לא יגיע אליהם, כדי להדגים את החשיבות של סידור ואחריות.
השארת כביסה מלוכלכת , אם ילד לא מניח את הכביסה המלוכלכת במקום המיועד, ההורים יכולים להחליט שלא לכבס את הבגדים ובכך ללמד את הילד על חשיבות הסדר והניקיון.
– אחריות על זמן: אם ילד מאחר להסעה לביה"ס, ההורים יכולים לא לסייע לו להגיע לביה"ס , כדי שילמד לקחת אחריות על הגעה בזמן.
שימוש במכשירים אלקטרוניים: אם ילד משתמש במכשיר אלקטרוני בשעות שאינן מוקצות לכך, ההורים יכולים להחזיק את המכשיר לזמן מוגבל כדי ללמד אותו על חשיבות הקפדה על הסדר היומי.
לימודים ושיעורי בית: אם ילד מתעכב על צפייה בטלביזיה ולא מבצע את שיעורי הבית שלו התוצאה ההגיונית יכולה להיות שהוא יצטרך להשלים את השעורים בזמן שבו הוא יכול היה לפעול בפעילות פנאי.
סדר וניקיון: אם ילד לא מנקה אתה חדר , ההורים יכולים להחליט שלא להזמין חברים עד שהחדר יהיה מסודר, כדי להדגים את הקשר בין סביבה נעימה לבין הנאה מהחברה של אחרים.
– לא מצחצח שיניים-אי אפשר לקבל ממתקים. (כדאגה לבריאות- שזה תפקיד הורי!)
התהליך קורה בשמירה על הדמוקרטיה ועל היחסים הטובים בין ההורים לילד. כשמדובר על דמוקרטיה, הכוונה היא הילד יכול לבחור מה תהיה תוצאה הגיונית להפרת הכלל .
כדאי ליישם תוצאות הגיוניות באופן עקבי ובאמפתיה, כדי שיהיו אפקטיביות ולא יתפרשו כעונש.
תוצאות הגיוניות חייבות להיות קשורות באופן ישיר להתנהגות שרוצים לתקן, ולהיות מובנות ומתקבלות על הדעת גם מנקודת מבטו של הילד.
🌟 תוצאה מסוכנת ההורה ייקח אחריות זו על עצמו כחלק מהתפקיד ההורי. תפקיד ההורה לדאוג לבריאות – ביטחון ובטיחות של הילד וככזה הוא יישם – בלי דיבור או דיבור אמפטי, את מה שצריך להיעשות.
למשל:
– חציית כביש- על פי הכללים , עד גיל 9 ילד לא יחצה כביש לבד.
– ידיים לאש = סכנת כוויה…
– כפיפה מעבר למעקה…
– נגיעה בחשמל…
במסוכנות לא נחכה להתנסות ותוצאות טבעיות, אבל איפה שיש התנסות טבעית שאינה מסוכנת כדאי לבחור בה.
לא לשכוח!!!
אנחנו מקדמים חינוך שמבוסס על הבנה וכבוד הדדי, ומטרתו לטפח ילדים שמרגישים שייכים, מוערכים ומחוברים לקהילה שלהם.
כשנוקטים בשיטת התוצאות הטבעיות או ההגיוניות, לתהליך יש שלבים: – יש מעשה, התנהגות -תוצאה טבעית או הגיונית -למידה והפנמה – לקיחת אחריות : מצד הילד על המעשה.
השיטה מספקת כלים להורים ומחנכים לעזור לילדים לפתח כישורים חברתיים ורגשיים חשובים שישמשו אותם לאורך כל החיים.
צריכים אימון הורים? צלצלו או תכתבו: נייד או וואטס-אפ


לשיתוף המאמר:

צרו קשר