למה להיגמל מקפאין?

מה יצא לך מגמילה מקפאין?

אנשים רבים טוענים שהם לא מתפקדים בשעות הבוקר לפני שהם שותים כוס קפה, וייתכן שחלק אפילו מכורים לקפאין ואכן מתקשים לתפקד בלי המנה הקבועה שלהם. ההשפעות המזיקות של התמכרות לקפאין הם לא תגלית חדשה בתחום הבריאות, אבל החשוב בסופו של דבר הוא המינון היומי שצורכים. חשוב לציין שגם אם בטוחים שהקפאין לא משפיע לרעה או שיש לו אולי השפעה חיובית על הגוף, היתרונות הרבים של הגמילה מאותו חומר רק ישפרו את התפקוד היומיומי והבריאות הכללית.

מה מכיל קפאין?

כשמדובר על קפאין אסור להתייחס רק לפולי קפה או שוקולד, משום שמשקאות רבים, כמו קולה, תה ומשקאות אנרגיה, מכילים גם הם את החומר הזה. המינון היומי המרבי המומלץ לאדם בוגר הוא 400 מ"ג קפאין. בחריגה מהכמות הזו, סביר להניח שיש בעיית התמכרות.

לחץ דם נמוך יותר

הקפאין מגביר את לחץ הדם ומאמץ את שרירי הלב יתר על המידה. מחקר שנערך בשנת 2004 מצא כי צריכה מוגברת של קפאין תורמת במידה ניכרת לפיתוח מחלות לב וכלי דם, ומומחים רבים ממליצים לסובלים ממחלות אלו להימנע לחלוטין מצריכה של קפאין. מחקר אחר שפורסם בשנת 2011 מצא כי משקאות ממותקים מעלים את לחץ הדם ככל ששותים אותם יותר, לכן מומלץ גם להפחית את צריכת המשקאות הממותקים וליהנות מיתרונות בריאותיים רבים

ירידה משמעותית בכמות התקפי חרדה

חוקרים נעשים יותר מודעים לתפקיד החשוב של הקפאין במצבי לחץ והתקפי חרדה. כמות מופרזת של קפאין יכולה לגרום להזעה בכפות הידיים, צלצולים באוזניים ודפיקות לב מוגברות, שידועים כתסמינים שמופיעים בזמן התקפי חרדה ולחץ. אנשים שהחלו בגמילה מקפאין טענו כי כבר בימים הראשונים מצב הרוח שלהם השתפר והתגובות הגופניות למצבי לחץ שונים היו הרבה יותר רגועות.

שיניים לבנות יותר

החומציות של הקפה שוחקת את האמייל ומכתימה את השיניים, ובטווח הארוך צריכה יומיומית של קפה עלולה לגרום לריקבון בפה. מקורם הכימי של הטאנינים שמכילים פולי הקפה דומה לעֱצָן (החומר שהופך את נייר העיתון לצהוב), והם גורמים לחיוך לאבד מהלובן הבוהק שלו. כמו כן, מתברר שקשה להיפטר מכתמי קפה על השיניים יותר מאשר כתמים אחרים, זאת על פי מחקר שהשווה בין כתמים מטבק וקפה על גבי השיניים, בו גילו החוקרים כי כתמי הקפה היו עמידים יותר והיה קשה יותר להוריד אותם מאשר כתמים שנוצרו כתוצאה מעישון.

איכות השינה תשתפר

אנשים חושבים שצריכה של קפאין עוזרת להם להישאר ערניים במהלך היום, וברגע שמרגישים קצת מנומנמים הם מיד שותים קפה או משקה אנרגיה. הפעולה הזאת יוצרת תלות ומעגל הרסני של עייפות, שכן הקפאין שצורכים על בסיס יומיומי ובשעה קבועה גורם להיזדקקות לו יותר ויותר. באופן אירוני הרגשת העייפות מופיעה ברגע שהגוף לא מקבל את מנת הקפאין הקבועה שהוא התרגל אליה, ולא עקב חוסר שעות שינה או שינה לא סדירה כפי שרבים משערים. מחקר מחקר שנערך בשנת 2007 מצא קשר ישיר בין צריכת קפאין להפרעות שינה ועייפות במהלך היום (גם בקרב ילדים ונוער), ומחקר נוסף הראה כי כל צריכה של קפאין עד 6 שעות לפני השינה, יכולה לפגוע באיכות השינה.

פחות כאבי ראש

להתמכרות לקפאין יש מופע של כאבי ראש ללא סיבה רפואית ידועה מראש. אם הגוף רגיל לקבל את מנת הקפאין שלו בשעה מסוימת, אך מסיבה כלשהי לא צורכים אותה בזמן, כאב ראש הוא אחד התסמינים הראשונים שיופיעו כשהגוף מרגיש בחוסר. ד"ר סטייסי סיגמון מאוניברסיטת ורמונט מסבירה שהיעדר הקפאין משפיע על זרימת הדם ומשבש את גלי המוח, ובכך גורם לכאבי ראש. אם צריכת הקפאין היומית תצטמצם, יהיה הבדל משמעותי בתחושות וכאבי הראש ייפסקו.

ירידה במשקל

קיימת שמועה שצריכת קפאין יכולה לעזור לרדת במשקל, לכן עולה השאלה איך ייתכן שגמילה מקפאין יכולה לעשות את אותה הפעולה בדיוק? אם שותים קפה עם 2 כפיות סוכר (135 קלוריות) או עם חלב (כ-190 קלוריות) או עם קצפת (כ-200 קלוריות), מעלים את כמות הקלוריות והסוכרים בגוף לכל משקה. שתיים או שלוש כוסות קפה או משקאות ממותקים עם קפאין ביום, גורמות לצריכה של כ-2,600 עד 4,000 קלוריות עודפות בשבוע אחד, ואלו בהחלט קלוריות שאפשר לחסוך כדי לעזור לרדת במשקל. מעבר לקלוריות – צריכת יתר של סוכר.

הצרבת תעלם

על פי מומחים רבים, קפאין מעלה את רמת החומציות בקיבה, דבר שגורם לתחושה הלא נעימה שנקראת צרבת. למרבה הפלא, קפה רגיל וקפה נטול קפאין מייצרים חומציות יתר בקיבה הרבה יותר מקפאין לבדו, ובעצם שתיית קפה היא אחת הסיבות העיקריות שגורמות לצרבת. אם חשים בצרבת לעיתים קרובות מומלץ להפסיק לצרוך משקאות עם קפאין, זה יכול למנוע את ההרגשה הלא נעימה הזו.

האיזון ההורמונלי יחזור לקדמותו

חוסר איזון הורמונלי משפיע על הבריאות הכללית של מרבית האנשים מבחינה גופנית וגם נפשית. מחקרים הראו כי צריכת קפאין מעלה את רמת הסוכר בדם ומדכאת את הפרשתו של הורמון הגדילה, אשר ממריץ את גדילת העצמות אצל ילדים ומתבגרים. בנוסף, אחד ההורמונים שקשורים לרמת הערנות ויכולת התפקוד במהלך היום הוא הורמון הקורטיזול. בעוד שרבים צורכים את מנת הקפאין הראשונה שלהם בשעות הבוקר, לגוף יש מנגנון טבעי שאמור לעורר אותו, בעזרת רמות הקורטיזול שמגיעות לשיא בעיקר בין השעות 8-9 בבוקר. בגלל המנגנון הטבעי הזה, מומחים ממליצים שלא לצרוך קפאין בשעות האלה, ומדענים טוענים שצריכת משקאות עם קפאין בזמן הפרשת הקורטיזול תפחית את השפעתו של הקפאין לטווח הקצר ותהפוך את הגוף לעמיד יותר להשפעה המעוררת שלו בטווח הארוך.

צריכת הברזל בגוף תשתפר

צריכה רבה של קפאין – מפחיתה את ספיגת הברזל בגוף.
קפאין מפחית ספיגת ברזל באופן משמעותי מאוד (על פי חלק מהמחקרים – הפחתה של 50% בספיגה אם שותים קפה לאחר הארוחה). גם הטאנינים (החומר הפעיל בתה השחור) מעכבים מאוד ספיגה של ברזל.

המלצה לשתות ביום לכל היותר 2 כוסות קפשה , שחור, ללא סוכר או חלב. למה? ראו : "אלוהים עושה לנו נס, ואנחנו מוסיפים לא סוכר"

לשיתוף המאמר:

צרו קשר